نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام امروز جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ در خطبه های نماز جمعه شهرکرد: در خطبه دوم و موعظه و توصیه به تقوا موعظه قرآنی معمولاً مطرح میشد و از قرآن درسی میگرفتیم امروز این آیه شریفه ۱۴۶ از سوره مبارکه آلعمران درسمان باشد، در این آیه شریفه خدای تبارک و تعالی یک انتظاری را که از من و شما و مؤمنین دارد به صورت غیرمستقیم بیان میکند و آن این است که میفرماید «وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ» چقدر افرادی بودند که در رکاب انبیاء ربیون مبارزه کردند، « رِبِّیُّونَ » کسانی هستند که خدامحور و عارف و عالم و باورمند عمیق هستند، خداوند میفرماید در رکاب انبیاء یک همچنین آدمهایی بودند که به باور و معرفت رسیده بودند و پای حرکت انبیاء محکم ایستادند و جهاد کردند، « فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ » چگونه ایستادگی کردند؟ هر چه به آنها رسید سست نشدند هر چه با مصیبت گرفتار شدند با سختی گرفتار شدند با انواع سنگاندازیها و دشمنیهای دشمنان مواجه شدند سستی به خودشان راه ندادند « لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ » جالب این است که تمام این مصائبی که بر آنها نازل میشد اینها را از ناحیه دشمنان خدا میدانستند و مقاومت خودشان را در راه خدا میدانستند، در راه خدا دارند میجنگند میخواهند پرچم توحید را بلند کنند طبعاً دشمنان توحید میخواهند نگذارند، دشمنان مادی و دنیا محور و پول محور و مقامپرست، جبار، ظالم و خونریز میخواهند مانع بشوند در برابر همه اینها میایستند و یکذره سستی به خودشان راه نمیدهند. « وَمَا ضَعُفُوا » هیچ ضعفی به دشمن نشان نمیدهند، مدام در برابر دشمنان از خودشان اقتدار نشان میدهند در مقابل دشمن عرضاندام میکنند مشت گره میکنند فریاد میزنند شعار میدهند گرسنه هستند خودشان را سیر نشان میدهند و صورت خودشان را با سلی سرخ نگه میدارند و ضعفی از خودشان نشان میدهند که دشمن بگوید اینها ضعیف شدند، حرفی نمیزنند که دشمن امیدوار شود، حرکتی از خودش بروز نمیدهد که دشمن بگوید دشمنیهای من اثر کرده است محکم و مقام میایستد « وَمَا اسْتَکَانُوا » ابداً لغزش سستی نرمش در برابر دشمن و خضوع در برابر دشمن و کوتاه آمدن در برابر او و امتیاز به دشمن دادن ابداً در آنها نیست، به هیچوجه به دشمن امتیاز نمیدهند و محکم و مقاوم در برابر دشمنان خدا میایستند « وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ» اینها محبوبهای خدا هستند
خداوند متعال غیرمستقیم دارد این را از من و شما مطالبه میکند که مؤمنین انقلابیون فرزندان روحالله سربازان خامنهای، مردان و زنان و جوانان به پا خواسته امروز و ایستا در برابر استکبار جهانی و این همه پیچیدگیها انتظار قرآن و پروردگار متعال از ما این است، خدای متعال این جور مطالبه خودش را از ما مطرح میکند.
در دهه کرامت قرار داریم دهه کرامت یک فرصت بسیار مغتنم است، من اولاً میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها و حضرت ثامنالحجج علی بن موسیالرضا علیهما آلاف و تحیت و الثناء و این ایامی که ایام تکریم امامزادگان حضرت احمد بن موسی و امامزادگان واجب تعظیم هستند را محضرتان تبریک عرض میکنم
این نکته را عرض کنم که دهه کرامت یک فرصت مغتنم است برای دو امر، یک آنکه تلاش کنیم هر چه بیشتر دلسپردگیمان به این خانواده ریشهدارتر بشود که هست الحمدالله، عشق این خانواده در دل شما و عشق شما به این خانواده و دلدادگی شما به این خانواده به فضل پروردگار ریشهدار است همچنان باید ریشهدارتر باشد چرا که این بزرگترین سرمایه است که ما داریم، هیچ سرمایهای به پایه سرمایه ولایت نمیرسد هیچ سرمایهای به پای سرمایه امامت و محبت خاندان رسالت نمیرسد و ما هم حاضر نیستیم و هیچ کدام از شما حاضر نیستید این سرمایه را با هیچچیز عوض کنید این ثروت را با هیچچیز عوض کنید دنیا و طلا و ذخایر دنیا را هم به شما بدهند حاضر نیستید یکذره از سرمایه محبت به اهلبیت را بفروشید ابداً چون میدانید این چه گوهر گرانبهایی است و در دنیا و آخرت عامل نجات و فلاح و رستگاری است عامل سعادت است این نکته اول
نکته دوم که فرصت این دهه است این نامگذاری بسیار ارزشمند است، عزیزان من این نامگذاری پشت سرش یک حکمت قرار گرفته است این دهه کرامت به معنای واقعی فرصت است برای فرهنگسازی فرهنگ کرامت در میان خودمان حاکم کردند فرهنگ کرامت چیست؟ فرهنگ کرامت را در قرآن در آیات متعددی بیان میکند، در سوره مبارکه یس « بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ» که خداوند تبارک و تعالی راجع به آن آمر به معروف و ناهی از منکر بیان میکند، انسانی کرامت نصیبش میشود و زندگی کریمانه دارد که فعال اجتماعی باشد اثرگذار اجتماعی باشد آمر به معروف و ناهی از منکر باشد بیتفاوت در برابر رذائل جامعه نباشد لذا خداوند این آدم را میفرماید «وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ» از قول این آدم خداوند به او پاداش میدهد و میفرماید خدای تبارک و تعالی من را جزء انسانهای اهل کرامت قرارداد، مفصل است من دارم گذرا عرض میکنم، در سوره صافات آیه۴۲ هم همین معنا بیان شده و یک سری ویژگیهایی را خداوند تبارک و تعالی برای یک انسان میشمارد و بیان میکند و بعد این انسان میگوید من در دنیا که بودم یک کسی رفیقم بود و این رفیق من باور به معاد نداشت ای کاش من حالا که آمدم در این دنیا او را میدیدم و از سرنوشتش اطلاع پیدا میکردم، این داستان را خداوند در سوره صافات بیان میکند بعد این آدم به دوستانش میگوید بیاید کمک کنید یک سری به جهنم بزنیم ببینیم این آدم را پیدا میکنیم بعد خودش میرود پیدایش میکند در قعر جهنم این نامعتقد به معاد و منکر معاد و قیامت را پیدا میکند و بعد به او میگوید تو کم بود من را هم مثل خودت بکنی کم بود عقاید من را هم متزلزل کنی ولی خداوند به من زندگی کریمانه داد
زندگی کریمانه چیست؟ باورمندی است، زندگی کریمانه اعتقاد راسخ است، زندگی کریمانه باور به تمام آنچه خدای تبارک و تعالی برای بشر به ارمغان آورده و به وسیله انبیاء فرستاده است این باور، باور به قیامت باور بهحساب و کتاب این زندگی کریمانه است که در سوره مبارکه صافات بیان میکند.
در سوره حجرات هم کرامت معادل تقوا بیان میشود « إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» زندگی کریمانه چه زندگی است آن زندگی است که سراسر تقوا باشد و تقوا در او موج بزند پاکیها و زیباییها و انجام واجبات و ترک محرمات و پایبندی به اوامر پروردگار در آن موج بزند که اینها کرامت است؛ اگر گفته میشود دهه کرامت یعنی این فرهنگ در میان ما حاکم بشود فرهنگ اعتقادی فرهنگ عملی فرهنگ باورمندی فرهنگ تقوا فرهنگ سیتزه گری با دشمن .
قدر امام راحل را دانستن با شعار نمیشود/ قدر امام دانستن آن است که مثل امام با مردم کریمانه رفتار کنیم و در خدمت مردم و ضعفا و بیچارهها باشیم
این ایام، ایام ۱۴ خرداد و ۱۵ خرداد را داریم ارتحال حضرت امام رضوان الهی بر او باد اگر در این مسیر بخواهیم یک مصداق برای کرامت بیان کنیم مصداق بارز کرامت امام بود، امام در اوج کرامت قرار گرفت عرفان کریمانه علم کریمانه فقه کریمانه سیاستمداری کریمانه بندگی خدا و خضوع و خشوع در برابر پروردگار کریمانه ایستادگی کریمانه شجاعت کریمانه نترسیدن کریمانه و خدمت به مردم و مردم نجات دادن از شر طواغیت و مستکبران کریمانه اینها همه ویژگیهای کریمان عالم است کریم وقتی گفته میشود یعنی اینها.
کریم یعنی یک کسی مثل امام که سر از پا نمیشناسد مرجع تقلید است کمبودی ندارد میتواند بنشینید در گوشه خانهاش مردم بیایند دستش را ببوسند وجوهات بهش بدهند احترامش بکنند بالاترین جایگاه و منزلت را هم داشته باشد اما آرام ندارد چرا؟ چون میبیند طاغوتها دارند در این کشور مردم را به غارت میکشند آرامش ندارد، چون می بند آمریکاییها اینجا بالاترین تحقیر را برای این مردم دارند اعمال میکنند آرامش ندارد و قیام میکند، روز ۱۳ خرداد ۴۲ بلند میشود فریاد میزند حرف میزند داد میکشد و مردم را به یاری اسلام میشتابد و چهره خبیثهای عالم را افشا میکند و همه را به یاری دین خدا میطلبد این میشود کریم و اینها کرامت است. میآیند او را دستگیرمیکنند و در ۱۵ خرداد بازداشتش میکنند آنهایی که او را بازداشت کردند در ماشین دارند امام را میبرند میلرزند، مأمور هستند و مسلح هستند و مجهز هستند امام هیچ چیز ندارد نه سلاحی نه چیزی یک نفر به اصلاح خودمان یکلاقبا ولی آنها میترسند و میلرزند امام شجاع و بیباک و مقاوم و بعد هم فرمود من هیچگاه نترسیدم از کی بترسد؟ کسی که از خدا بترسد آمریکا کیست؟ قدرتهای پوشالی کی هستند؟ کسی که از خدا میترسد فقط و فقط خدا برایش مطرح است و بس کریم یعنی این.
امام راحل انقلابی را برپا میکند که انقلابش دنیایی را متحول میکند و مظلومین عالم را امیدوار میکند و ظالمین عالم را سر جای خودشان مینشاند اینها کرامت است امام ما این است، انقلاب ما این است ما امروز به فضل پروردگار به حول و قوه الهی چنین ارمغانی داریم و چنین دستاوردی داریم و میبالیم به خودمان البته باید قدرش را هم بدانیم، قدر امام دانستن با این شعارها نیست قدر امام دانستن با این نیست که بنده بیایم اینجا بگویم امام کریم بود و با این ویژگیها نه قدر امام دانستن آن است که مثل امام ما هم کریم باشیم ما هم با مردم کریمانه رفتار کنیم ما هم در خدمت مردم و ضعفا و بیچارهها باشیم، قدر امام دانستن آن است که اهداف نورانی انقلاب را نگذاریم مخدوش شود، ارزشهای والای انقلاب را نگذاریم کمرنگ شود اینها کرامت است، امام کریم ما این بود، نگذاریم مستکبرین امیدوار بشوند نگذاریم منافقین بزدل جسارت و جرئت پیدا کنند و بخواهند کشور را به هم بریزند و هر روز یک مشکلی برای مردم به وجود بیاورند، نگذاریم. مسئولین گذارند و مقاوم باشند.
افرادی با چشم گریان به من زنگ می زنند که رفتم پیش فلان مسئول اصلاً اعتنا نکرده است/این که مسئولین نه تنها کار مردم را نکنند بلکه بی اعتنایی کنند، دل مردم را به درد میآورد/این نوع برخوردها و رفتارها حرکت در راه امام نیست، مسئولین به مردم برای حل مشکلاتشان امید بدهند
مردم به حمدالله در صحنه هستند این پیوند عمیق بین مردم و مسئولین که باید در عمل حاصل بشود آن گونه که باید و آن گونه که امام میخواست به وقوع بپیوندد؛ این وحدت، این همراهی، این خدمت به عینه دیده شود، گاهی مواردی پیش میآید گزارشهایی افرادی و دردمندانی به من مراجعه میکنند و زنگ میزنند گاهی در تلفن گریه میکنند که من میگم چرا گریه میکنی حداقل شفاف حرفت را بزن میگوید والله نمیتوانم حرف بزنم چرا؟ رفتم پیش فلان مسئول اصلاً اعتنا نکرده است اصلاً جواب من را نداده است حداقل یک مقداری امید باید به من بدهد آن امید را هم به من نداده است به کمک من نشتافته هیچ تحویلم هم نگرفته است خب این دل مردم را به درد میآورد این راه امام نیست حداقل به مردم امید بدهیم.
الحمدالله امروز شرایط طبعاً متفاوت است و امروز تا حدود قابلتوجهی به این توجه میشود ولی کم است باید خیلی بیشتر از اینها باشد مردم انتظارشان خیلی بیشتر است و البته مردم هم توجه دارند و شرایط را میدانند موقعیتها را درک میکنند جایگاهها را میشناسند وظایف خودشان را میدانند لذاست که باید راه امام را با عمل دنبال کنیم با عبودیت خدا و زنده نگهداشتن شعائر اسلامی و ولایت محور دنبال کنیم.
امروز به لطف پروردگار خدا عنایت کرده یک رهبر حکیم، مدبر، مدیر، شجاع، لایق، واقعاً به معنای واقعی اسلامشناس، درک کننده حقایق عالم و اهل بصیرت، پیشبینیهای ایشان معمولاً نسبت به حقایق و وقایع و رهنمودهای بسیار مدبرانه و حکیمانه راهگشای این انقلاب بوده و این انقلاب به لطف الهی روز به روز پایههایش مستحکمتر شده است
آنهایی که فکر میکنند با زاویه گرفتن با انقلاب و با احیاناً خدمت نکردن و مشکل برای مردم ایجاد کردن به انقلاب آسیب میزنند کور خواندند انقلاب راه خودش را دارد میرود و مردم الحمدالله هستند مسئولین هستند اما باید حساسیتهای ما بیشتر باشد.
آنهایی که اهانت میکنند به ساحت مقدس حضرت علی بن موسیالرضا سلامالله علیه و خیال میکنند با این کارهایشان میتوانند ولایت را کمرنگ کنند و امامت را کمرنگ کنند و پیوند بین امامت و مردم کمرنگ بشود و پیوند بین رهبری و مردم کمرنگ بشود اینها خیالهای خام است، به فضل پروردگار راه روشن است
سفر ریاست جمهور را به زودی به استان خواهیم داشت
انشاءالله ما سفر آقای رئیسجمهور را به زودی به استان خواهیم داشت یک مقداری تأخیر افتاد ما تقاضا کردیم هر چه زودتر تشریف بیاورند بنا است به همین زودی به لطف الهی انشاءالله خدمتشان باشیم، سفر ایشان میدانید سفر پر برکت و ارزشمند است و اعتبارات خوب برای طرحهای نیمه تمام گذاشته میشود و برکات خوبی دارد طبعاً یکی از چیزهایی که ما تقاضا کردیم حتماً باشد دیدار مردمی است که یک دیدار خوب و ارزشمند مردمی را حتماً داشته باشند بنا است که انشاءالله این شکل بگیرد و حتماً روز و زمان و مکان را اعلام میکنیم و انشاءالله با حضور گرم خودتان به فضل پروردگار متعال این پیوند بین مردم و مسئولین و این دولتی که انصافاً دارد صادقانه خدمت میکند و تلاش میکند انشاءالله این پیوند هر چه بیشتر مستحکم بشود و وظایفمان را در این جهت بیشتر عمل کنیم.