نماینده ولیفقیه در استان در خطبه های نماز جمعه شهرکرد(۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱):
موعظه قرآنی این هفته را آیه ۲۴ سوره توبه قرار دادم ولی در پایان همین خطبه انشاءالله این آیه شریفه را قرائت می کنم و درس هایمان را خواهیم گرفت.
اینجا به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام که ۲۵ شوال و پنج شنبه همین هفته آینده است ضمن تسلیت محضر شما خوبان یک حدیثی از آن بزرگوار محضرتان تقدیم کنم؛ سفیان بن می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که حضرت می فرمودند «ما من عبدا الی و لله علیه حجت» هیچ کس نیست در روز قیامت مگر آن که خدا از او طلبکار است همه به خدا بدهکار هستند، حالا بعضی ها به خاطر معصیت هایی که کردند به خدا باید پاسخ بدهند و بعضی ها هم به خاطر ناسپاسی هایی که کردند باید پاسخ بدهند، این دو مسئله مهم است.
معصیت ها که مشخص است و ناسپاسی پروردگار در عرصه های مختلف است، ناسپاسی نکته مهمی است که خدای تبارک و تعالی به مردم این همه نعمت داده است که ولا تعد ولا تحصی است نعمت های پروردگار قابل شمارش نیست قابل اندازه گیری نیست این نعمت ها باید در برابرش پاسخ داده بشود انسان سپاس این نعمت ها را باید به جا بیاورد معمولاً کوتاهی صورت می گیرد، حالا نعمت ها فراوان است من امروز می خواهم فقط به یک نعمت که بالاترین نعمت امروز برای ما است توجه بدهم و آن نعمت نظام اسلامی است.
نظام مقدس اسلامی که امروز خدای تبارک و تعالی به ما عطا کرده است و این نظام محور مقاومت در جهان شده و دنیای مظلوم همه امیدش این نظام جمهوری اسلامی است و دنیای ظالم و ستم گر همه تلاش و هراسش از این نظام و برای نابودی این نظام است خب یک همچین نعمتی که مظلومین همه به آن امیدوار و ظالمین همه خشم ناک هستند چه نعمتی از این بالاتر؟ این همان نعمت پیامبری است، خداوند متعال نعمت پیامبری را که بیان می کند می فرماید « لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنینَ» نعمت پیامبری است که مظلومین به پیامبران امیدوار بودند و ظالمین هم از پیامبران می ترسیدند این چیز مشخصی بود و امروز هم انقلاب ما برادران و عزیزان دقیقاً همین است که خدا توفیق داده است یک همچنین نعمتی را به ما عطا کند.
به دنبال این حدیث و این نعمت میخواهم چند نکته را عرض کنم و مناسبت ها را در این چند نکته توجه بدهم.
نکته اول این است که من یک شناختی از استان دارم و این شناختم هم مال امروز نیست شناخت سال ها است چهل و پنج شش ساله از این استان است چون من دو سه سال قبل از انقلاب اول سفر تبلیغی ام را به فضل پروردگار از این استان شروع کردیم و بعد هم فراوان با عناصر و طلاب و روحانیون استان مرتبط بودم و از سال ۱۳۷۰ هم اینجا حضور مستمر داشتم و شناختم از استان شناخت ضعیفی نیست شناخت قوی است پس این چیزی که از شناختم از استان می خواهم بگویم بر اساس یک باور است و آن شناخت این است که بنده باورم این است که این استان یک تعصب ممدوح دارد و آن تعصب ممدوح تعصب انقلابی بودن و انقلابی ماندن است که در این استان یک هچمنین نکاهی با قوت حاکم است.
انقلاب بودن را هم به معنای آشوب و تعرض و اینها نمی دانند، بعضی ها انقلابی بودن را بد معنا می کنند که آشوبگری و تعرض و بهم ریزی است نه انقلابی بودن را به معنای راه تکامل و راه اجرای احکام پروردگار می دانند یعنی انقلابی کسی است که تلاش کند احکام خدا اجرا شود احکام خدا ساری و جاری باشد انقلابی این است، امام هم که می فرماید انقلابی یعنی همین امام وقتی می گوید انقلابی باشید خود امام یک انقلابی بود و سرآمد انقلابی ها بود و انقلاب به پا کرد خود امام تمام وجودش اسلام و دین خدا بود، امام در راس انقلابی ها همه وجودش اجرای احکام پروردگار و سبک زندگی دینی بر مردم حاکم شدن بود و این را انقلابی می دانند و مردم استان هم این هستند و این را انقلابی می دانند و بر اساس همین معنا هم تلاش می کنند تا انشاءالله انقلاب آن جایگاه خودش را به معنای واقعی داشته باشد. مقام والای رهبری هم که امروز از انقلاب دم می زنند و به ما توصیه می کنند انقلابی بمانید غرضشان همین است یعنی تلاش کنید دین خدا و ارزش های دینی و عدالت ساری و جاری باشد، سبک زندگی دینی و ایمانی قوی باشد این تعصب انقلابی به لطف پروردگار متعال در این استان هست و بر اساس همین هم نمی توانند تحمل کنند کسانی را و شعارهایی را و حرکت هایی را که غیر از این باشد و بخواهد این تعصب انقلابی مردم را زیر سوال ببرد و این درواقع حیثیت انقلابی مردم زیر سوال برود این را نمی توانند تحمل کنند و این یک واقعیتی است من این باور را دارم و می دانم در این استان به فضل پروردگار متعال این هست لذا در برابر کسانی که بخواهند حیثیت انقلابی خودشان را مخدوش کنند مقابله می کنند.
مسئله دوم این است که عزیزان ما مراقب تحلیل غلط و خطا در محاسبه نشویم، القا نکنند به ما که اسلام یک چیز دیگری است و آنچه امروز دارد در کشور به نام اسلام اجرا می شود اسلام نیست، یکی از کارهای مهم دشمن همین است که دارد القا می کند که اسلام یک چیز دیگری است و آنچه این ها از آن دم می زنند و به نام اسلام در عرصه آوردند این آن اسلام نیست آن اسلام را خیلی قشنگ در یک بسته نورانی خوشگل بپیچیم و بزاریم در طاقچه و بگویم آن قابل دسترسی نیست و این ها هم که هستند نمی توانند اسلام را اجرا کنند پس بنابراین این ها لیاقت این که اسلام را اجرا کنند و دم از اسلام بزنند را ندارد و مردم را با این تحلیل غلط و تحلیل اشتباه در مقابل نظام اسلامی قرار بدهند.
انقلاب و نظام اسلامی را چه کسی شکل داد؟ نظام اسلامی را امام به عرصه آورد امام یک کسی بود که تمام وجودش ممهز در اسلام ناب بود اسلام را می شناخت در مکتب اسلام بزرگ شده بود پرورش پیدا کرده بود اصلا وجودش با اسلام عجین شده بود و همه تلاش و دغدغه اش اسلام بود و فریاد می زد علما اسلام در خظر است نخبگان اسلام در خطر است مردم اسلام در خطر است همه تلاش امام اسلام بود و بر همین اساس نظام اسلامی را شکل داد و قانون اساسی نشأت گرفته از حکام اسلام را شکل داد.
حالا بهانه آن کسانی که این حرف ها را می زنند چیست؟ بهانه شان این است که مثلا برای جامعه مشکلات معیشتی وجود دارد مثلا تبعیض ها وجود دارد چپاول و غارت بیت المال وجود دارد انواع نارسایی ها وجود دارد سوء تدبیرها وجود دارد اشکالات فراوان وجود دارد و بعد این ها را کنار هم می گذارند می گویند این ها که با اسلام سازگار نیست پس بنابراین این ها اسلام نیست و نظام هم نظام اسلامی نیست این را به خورد بعضی از افکار می دهند و بعضی ها را در برابر نظام اسلامی قرار می دهند و سوء عاقبت نصیب و ریزش نصیب آن ها می کنند این را باید مراقب باشیم.
ما نمی گوییم سوء تدبیر نیست، نمی گوییم اشکال وجود ندارد، نمی گوییم مشکلات اقتصادی نیست هیچ کس نمی گوید، نمی کوید چپاول و غارت و امثال این ها نیست نمی گوید همه چیز رو به راه و روشن است و تبعیض وجود ندارد نخیر هست این ها متاسفانه هست مقابله با این ها هم باید باشد که کم و بیش هست زمان پیامبران هم بوده مگر پیامبر اکرم هم حکومت شکل داد هیچ مشکلی وجود نداشت؟ گناهی صورت نمی گرفت ؟ همه چیز نورانی بود؟ اینجوری نبود که، زمان علی بن ابی طالب اینجور نبود؟ زمان امام زمان دیگر از این بالاتر امام زمان که می آید هیچ مسئله سوءی وجود ندارد؟ اینجور نیست امام زمان هم که بیاید یک سری مسائل وجود دارد منتهی فرقش این است که زمان امام زمان غلبه با عدل و عدالت است اما قبل از مهدویت غلبه با ظلم است و ظلم و ستم همیشه تلاش می کند و باید با این ها مبارزه کرد با این غلبه ظلم باید جنگید و تلاش کرد و نظام اسلامی هم برای همین است که مبارزه و مقابله کند و عرصه را آماده کند تا امام زمان بیاید و زمان ظهور فرا برسد و نظم نوین جهانی انشاءالله حاکم بشود پس بنابراین نظام، نظام اسلامی است برای نظام اسلامی باید فداکاری کرد که این یک مسئله مهم است که مراقب باید بود که دچار تحلیل اشتباه ما را نکنند.
نکته دیگر که آن هم بسیار مهم است و من می خواهم یک سوال بپرسم این همه دستورهای جهادی که در قرآن آمده و آیات فراوان در قرآن دستور جهاد می دهد این دستورهای جهاد قرآنی برای چیست؟ برای کیست؟ آن این فقط برای تاریخ است؟ یعنی در قرآن به مسلمان های صدر اسلام فرموده با ابوسفیان ها جهاد کنید با منافقین جهاد کنید فقط جنگ خیبر و جنگ اُحد و جنگ احزاب و جنگ چه و چه و چه که آیه جهادی در آن مواقع نازل شده است فقط برای همان زمان بوده است؟ همه می فرمایید نه قرآن کتاب روز است کتاب زندگی است قرآن تمام آیاتش برای لحظه و لحظه مؤمنین تا قیامت است خب اگر این است آیات جهادی قرآن امروز اولاً مخاطبش چه کسانی هستند؟ حتما می فرمایید من و شما و مصداق آن کسانی که باید با آن ها جنگید چه کسانی هستند؟ امروز آیا کسانی غیر از آمریکا و قدرت های سلطه گر و ظالم مثل آمریکا و همپالگی هایش آیا کسان دیگری می توانند مصداق باشند که باید با این ها جنگید و با بایدآن ها جهاد کرد، امروز تمام شرارت های عالم زیر سر آمریکا است حتی امروز جنگ روسیه و اوکراین را همه می دانید که زیر سر آمریکا است یعنی او دارد این جنگ را ایجاد می کند او در عالم دارد اختلاف ایجاد می کند، امروز شرارت آمریکاها است که منافع خودشان در همین شرارت ها است ماندگاریشان در این شرارت ها است کمپانی های اسلحه سازیشان و قدرتشان همه در سایه همین اختلاف اندازی ها و جنگ ها و شرارت ها است این ها این کارها را در دنیا می کنند تا ثروتمند و قدرتمند شوند و تا بتوانند همه جا حضور داشته باشند. امروز شیطان بزرگ که امام در یک جمله فرمودند آمریکا است یک واقعیت است
امروز جهاد با این شیطان بزرگ و جهاد در برابر این شرارت ها و این آمریکای جلاد و صهیونیست خبیث و هم پیمان های آنان جهاد در برابر این ها جهاد فی سبیل الله است. اگر قرآن از ما می خواهد جهاد کنید جهاد در برابر این ها و ایستادن در برابر آمریکا ایستادن در برابر این شرارت ها مصداق است.
این ها طبعا یک سری افرادی را در داخل کشورها دارند، گاهی خودشان مستقیم وارد می شوند گاهی یک سری افرادی را در داخل کشورها تحریک می کنند و پول به آن ها می دهند و امکانات می دهند و آن ها را در برابر مردم قرار می دهند و کشور را به وسیله داخلی ها برهم می ریزند، حالا این داخلی ها همان آمریکایی ها هستند یا نیستند؟ البته این داخلی ها دو دسته هستند یک دسته فریب خورده اند که فریب خورده ها را حسابشان را باید جدا کرد و باید آن ها را دریافت و رفت با آن ها صحبت کرد و کمک کرد و هدایتشان کرد چون فریب خورده اند اما همه که فریب خورده نیستند یک سری پول گرفته و خود فروخته و اسلحه دریافت کرده و آموزش دیده اینها در کشورها و در جاهای مختلف و از جمله در استان خود ما دارند کار می کنند به شدت و سازمان یافته و متشکل دارند کار می کنند.
حالا شاید سوال بفرمایید چرا با آن ها مقابله نمی شود؟ چرا مقابله می شود و فراوان هم این ها زیر نظر هستند گاهی لازم است دستگیر هم می شوند اما کار مسئله ساده ای نیست کار دشمن کار به شدت پیچیده ای است مقابله با این ها تنها کار دستگاه های امنیتی نیست مقابله با این ها تنها کار دستگاه های انتظامی نیست مقابله با این ها کار مؤمنین است ایستادن در برابر این ها مشت گره کرده مؤمنین را می خواهد میدان ندادن مؤمنین به این ها را می خواهد بصیرت ایمانی جامعه را می خواهد که فریب نخورند چون آن ها می خواهند فریب بدهند آن ها می خواهند بین گرانی و مشکلات اقتصادی و کار خودشان خلط ایجاد کنند آنها می خواهند مثلا گرانی و مشکلات را بهانه کنند ولی راه خودشان را دنبال می کنند جهاد در برابر این ها جهاد فی سبیل الله است.
عزیزان من مراقب باشیم مصداق جهاد و آیات جهادی قرآن امروز مخاطبش ما هستیم و ایستادن در برابر این داخلی ها و خارجی وظیفه است. آن ها که عمال بیرونی و کاملا خود فروخته هستند این ها را باید بشناسیم و از این ها جدا بشویم.
نکته آخر و آن این که قرآن از ما می خواهد صف بندی داشته باشیم یعنی صفمان را با منافقین جدا کنیم صفمان با عمال بیگانه جدا کنیم صفمان را با بیکانه ها جدا کنیم، یک آیه در این جهت قرآن دارد و همان موعظه ای که اول خطبه می خواستم عرض کنم سوره مبارکه توبه آیه ۲۴ که عجیب است این آیه و صف بندی را دقیق خداوند دستور می دهد که صف بندی کنید و از این ها جدا باشید از چه کسانی؟ « قُلْ إِنْ کَانَ آبَاؤُکُمْ » پدر شما در صف منافقین است ازش جدا بشوید «وَأَبْنَاؤُکُمْ» فرزندتان «وَإِخْوَانُکُمْ» برادرتان، ببینید صف بندی قرآنی چیست «وَأَزْوَاجُکُمْ» همسرانتان «وَعَشِیرَتُکُمْ» قوم و اقوامتان و هم پیمانان قومی تان «وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَهٌ تَخْشَوْنَ» اموالی که کسب کرده اید قرآن می فرماید با همه این ها صف بندی کنید اگر این ها پیش شما محبوب تر از خدا هستند و حاضر نیستید از این ها جدا بشوید «فَتَرَبَّصُوا» پس منتظر عذاب خدا باشید بنابراین قرآن به ما می گوید صف بندی کنید این تازه برای داخلی ها هستند و باید صف از آن ها جدا باشد باید از آن هایی که مزدور بیگانه هستند و دارند آب به آسیاب دشمن می ریزند این هایی که دارند دشمن را تقویت می کنند و جبهه خودی را تضعیف می کنند و توی دل ها را خالی می کنند و به منافع بیرونی دل بسته اند قرآن می گوید از این ها جدا بشید و صفتان را جدا کنید، اگر می توانید اصلاحشان کنید اگر نمی توانید با آن ها قاطی نشوید «والا فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ» قرآن تهدید می کند که منتظر عذاب باشید چون آن ها فاسق هستند پس معنا ندارد مؤمن بااین ها تو یک صف باشند مؤمن و فاسق از هم جدا هستند این ها درس های قرآنی است این ها نکته های مهم جهادی است این ها وظایفی است که قرآن برای ما مشخص می کند و باید نسبت به این مسائل حساس باشیم که الحمدلله این استان این گونه هستند.[شعار حضار] بله همین طور است همین شعاری که الان شما از جان و دلتان دارد بر می خیزد و باورتان است این ها باورهای قرآنی است و این ها را باید در جامعه ساری و جاری کرد این ها را من برای شما نمیگویم شما الحمدلله به حول و قوه الهی هستید در میدان و مشت گره کرده و محکم و مقاوم و بصیرت دارید ولی باید همدیگر را و همه را کمک کنیم و صف ها باید جدا بشود که شد.
این روزها این مسائل که اتفاق افتاد در این که این مسئله کاری که دولت انجام داد کار خیر و برکتی بود تردیدی وجود ندارد کیست که بگوید این کار اقتصادی ضرورت امروز مملکت نبود کیست که بگوید این کار اقتصادی جزو واجبات امروز اقتصادی مردم نبود، دولت توانست میلیادرها ثروت را از حلقوم یک مشت آدم چپاول گر در بیاورد و در جیب مردم بریزد این حداقل آن است حالا آثار و برکاتش طبعا در آینده بیشتر مشخص می شود در اصل کار که هیچ کس تردیدی ندارد فقط گلایه مندی از نحو اجرا است که گلایه هم بجا است مطالبه بجا است عزیزان حرف دارند انتظاراتی دارند دلشان می خواهند بفهمند و ابهاماتشان برطرف بشود خب مطالبه می کنند خیلی معقول و ارزشمند و می پرسند گاهی هم در اجتماعات سالم می پرسند و مطالبه می کنند و حرف هایشان را مطرح می کنند این ها جزء ضرورت های نظام است این جزء امر به معروف و نهی از منکر نظام است، مطالبه درست باید باشد راه اصلاح نظام است و دولتمردان هم از این استقبال کردند و باید هم استقبال کنند اما آیا مطالبه گر گرانی می آید به حوزه های علمیه امام صادق حمله کند؟ میاد حوزه علمیه امام صادق را آتش بزند؟ میاد بنر تبلیغاتی که می خواهد طلبه جذب کند برای حوزه امام صادق این را آتش بزند؟ میاد مدرسه علمیه و پایگاه بسیج را که پایگاه بسیجی که جوانان من و شما جمع می شوند برای تربیت می آید پایگاه را آتش بکشد؟ می آید به جاهای ارزشی انقلاب تعرض کند؟ هرگز مطالبه گر سالم می آید حرفش را می زند کما این که ما این همه مطالبات در نظام داشتیم لذا صف بندی ها خیلی مهم است صف ها جدا بشود اما مطالبه ها باشد ولی این ها را از خود برانیم
من باید تشکر کنم از عزیزانی که این روزها در میدان بودند و تلاش کردند نیروهای انتظامی که تلاش کردند نیروهای امنیتی که تلاش کردند نیروهای بسیجی که تلاش کردند و مقاومت کردند و صف ها که الحمدلله جدا شد و از مردم خوب و بصیرمان که خیلی زود صف خودشان را جدا کردند و از این ها فاصله گرفتند و این تعداد معدود خیلی اندک اما توانستند با حیثیت انقلابی این استان بازی کنند این ها نباید دیگر میدان داشته باشند، این مردم مطالبه شان آن است که جلوی این ها گرفته شود و این ها میدان نداشته باشند و مردم هم در میدان خوب بتوانند مطالبات خودشان را داشته باشند.